כתב הרמב”ם (הלכות תרומות פרק א’, ב):
ארץ ישראל האמורה בכל מקום היא בארצות שכיבשן מלך ישראל או נביא מדעת רוב ישראל, וזהו הנקרא כיבוש רבים; אבל יחיד מישראל או משפחה או שבט שהלכו וכבשו לעצמן מקום אפילו מן הארץ שניתנה לאברהם אינו נקרא ‘ארץ ישראל’ כדי שינהגו בו כל המצוות; …
וכן כתב הרמב”ם בהלכות מלכים (פרק ה’, א-ב, ו), שמלך ישראל רק הוא המוסמך להילחם מלחמת מצווה, ובכללה “עזרת ישראל מיד צר שבא עליהם”.
כפי שהוכיח הרב קוק, למדינת ישראל יש גדרי מלכות, ולכן צה”ל וכוחות הביטחון שחררו את מרחבי ארץ ישראל שבידי מדינת ישראל “מדעת רוב ישראל” במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים, והם מגינים עליהם נגד כל אויב במלחמת מצווה! כל המרחב המוגן על ידי צה”ל וכוחות הביטחון נחשב כארץ ישראל, לכל הדעות שבהלכה!
לעומת זה, אם קבוצות של יחידים מתארגנות לפעול במקום צה”ל ושב”כ, מפני מה שנראה להם ‘הרפיסות של האלופים וראשי המערכת’, או מפני ‘ההתחשבות שלהם בגורמים בינלאומיים, ובחששות מפני הסלמה’, אזי המקומות שבהם נלחמות קבוצות של יהודים מול קבוצות של ערבים על שליטה באדמות מרעה (וכד’), אינם נחשבים ‘ארץ ישראל’, ואין זו מלחמתו של עם ישראל על ארצו!
השלכה הלכתית מיידית נוגעת לשאלה האם מותר להילחם בשבת?
התשובה ההלכתית ברורה וחד משמעית: לצה”ל מותר ואף מצווה להילחם גם בשבת, לפי הנדרש כמלחמת מצווה! לקבוצות של יחידים אין שום היתר כזה!
מזה שנים רבות, קבוצות של קנאים מחליטות שהן המייצגות נאמנה את העם היהודי ואת זכויותיו בארצו, ולכן, הם מתירים לעצמם גם לחלל שבת, כאילו הם ולא צה”ל מהווים ‘ראש חץ’ לכיבוש הארץ, כי הם ‘מסוגלים להילחם מכוח הזכות והחובה של עם ישראל לשלוט במרחבי ארצו’; כל המילים הגבוהות האלה לא ישנו את עובדת היסוד: מדובר ביחידים ובקבוצות שאין להם שום סמכות הלכתית להילחם מלחמת מצווה, ולכן נסיעה שלהם בשבת מיישוב למאחז היא חילול שבת חמור, ואין שום בסיס הלכתי להתירו!
השבר הזה התחיל לפני שנים רבות בפעולות ‘המחתרת היהודית’, שניסתה להחליף את צה”ל ולמלא את מקומו במקומות ובדרכי לחימה שמערכת הביטחון של מדינת ישראל סירבה לפעול בהם. כבר אז אמרתי בקול רם, ש’המחתרת היהודית’ מסכנת את מפעל ההתיישבות שהקמנו ביהודה ובשומרון מכוחו של עם ישראל ומדינת ישראל!
אז קרה דבר מעניין במיוחד: רבנים דגולים וחשובים שלא רצו למתוח ביקורת ציבורית, באו לבקר את עצורי ‘המחתרת היהודית’ בבית המעצר, ושכנעו אותם לשתף פעולה עם משטרת מדינת ישראל, ולספר את כל הידוע להם –
אכן כך קרה, והפרק ההוא של ‘מחתרת יהודית’, תם!
לקח עיקרי שהפיקו קבוצות של קנאים מהסיפור ההוא הוא ‘שתיקה מוחלטת בכל חקירה’! לדעתם, השתיקה בחקירה מצדיקה אפילו חילול שבת, וכבר היו אירועים שפעילי קנאים נסעו בשבת רק כדי לוודא שתיקה בחקירה של חשודים שנעצרו. והנה גם בשבת האחרונה נסע פעיל קנאי בשבת למטרה זו, וגם התקשרו בטלפונים, כדי לוודא שתיקה בחקירה! כל זה מוכיח בבירור, שהקנאים הללו עושים כל מאמץ כדי להתבדל ממדינת ישראל ומכוחות הביטחון, ולנסות להיאבק על אדמות הארץ בעצמם, במקום מדינת ישראל, בליווי האשמות כאלה ואחרות נגד אלופי צה”ל ומפקדי השב”כ.
פעולות אלה מסכנות בראש ובראשונה את ההתיישבות היהודית המוכרת ביהודה ובשומרון, מפני שזאת הדרך שעלולה להביא ליו”ש כוחות בינלאומיים שינטרלו את צה”ל לשם ‘הגנה על הפלסטינים’! זה עלול לקרות דווקא בממשלה של ‘ימין על מלא’, שעלולה להתגלות כממשלה של ‘חולשה יהודית’ ו’שמאל קיצוני’!
אסור לנו לשכוח:
בתחילת מלחמת העצמאות היינו מפולגים ל-3 ארגונים צבאיים שלחמו נגד המנדט הבריטי, ולעיתים גם לחמו ביניהם – ובסיום המלחמה נותרה ארצנו מחולקת וכך גם ירושלים –
לעומת זה, ערב ששת הימים התרחש הנס הגדול: קמה ממשלת אחדות לאומית שלא הייתה כמוה מאז ימי דוד ושלמה, ודווקא אז זכינו גם לשחרר ולאחד את ירושלים ואת מרחבי ארץ אבותינו!
פילוג ופיצול ושסע ושנאה מזעזעת כפי שאנו חווים כעת מסכנים את הנס הגדול של ששת הימים יותר מכל, ואם מוסיפים להם עוד התנגשויות אלימות בשטח בין קנאים יהודים לבין פורעים פלסטינים, מתעצמת מאד הסכנה של כניסת כוח בינלאומי! כאשר השמאל הישראלי ישב בממשלות אחדות כמו זו של בנט-לפיד הוא מנע בתוקף כל ניסיון להכניס כוחות בינלאומיים, אבל במצב הנוכחי זה עלול לקרות!
אל נשכח – גם את יישובי חבל ימית וגם את גוש קטיף החריבו מנהיגי ‘ימין על מלא’, בעוד יצחק רבין ז”ל שמר על כל יישוב יהודי ביש”ע, ואף אמר לי בפירוש: “אם אנחנו לא נשב בקטיף, יהיה שם הטרור של חמאס”!
קנאים יהודים שמחללים שבת כדי להילחם במקום צה”ל וכוחות הביטחון מסוכנים למפעל ההתיישבות ביהודה ובשומרון כמו השמאל הקיצוני, ואף יותר!
יש מישהו שמסוגל לעצור אותם? להציל את מפעל ההתיישבות?
Leave a Reply