המהפכנות ההלכתית, המחשבתית וההיסטורית של הרב אלקלעי ניכרת במיוחד בפירושו לפרשת התשובה שבתורה (דברים ל), ובהגדרותיו למושג התשובה בהלכה ובהיסטוריה.
הלכות דרכים וטיולים – סכנות ומצוות
הסכנה הגדולה ביותר בימינו היא סכנת תאונות דרכים, ותאונות בכלל. לפני שיוצאים לכל נסיעה ברכב, חובה הלכתית, לבדוק שהרכב תקין. אסור לנסוע ברכב שאין ידוע
הלכות פסח, והסבה בימינו
עריכת הסדר בפינת הישיבה, הרי זה שינוי ניכר מכל שבת וחג שרגילים לשבת לשולחן, וזה מעורר שאלות באופן טבעי, כמעט כלשון הרמב”ם: ועוקרים השולחן מלפניהם קודם שיאכלו. אז אפשר גם לקיים עקירת השולחן, וגם הסבה כעיקר הדין בדברי חז”ל, וכדרך חרות.
?חג האביב
האם היה אי פעם ‘חג אביב’ בעת הנפת עומר השעורים, או “מֵהָחֵל חֶרמֵש בַּקָמה”? אנו מוצאים בתורה את חג הקציר, ואת חג האסיף, אבל אין ‘חג אביב’, אלא רק “חג המצות … למועד חֹדש האביב”– גם לא מצאנו חג ומועד ביום הנפת העומר, אלא קרבן בלבד, להנפה לפני ה’ ולריצוי. האם חבוי כאן איזה חג חקלאי קדום עם ראשית הקציר, חג שנבלע כולו בתוך חג המצות ההיסטורי, זכרון יציאת מצרים, ויום הנפת העומר הוא מעין ‘שריד’ שלו ?
הארץ לא נשארה תוהו ובוהו
סדרת ‘תוהו ובוהו’ (בהפקת ערוץ 1) בהחלט יפה ומרתקת, ערוכה היטב ומושקעת מאד. אבל (לפחות בפרקים הראשונים בסדרה) היא משאירה את הארץ – ואת התנ”ך – ב’תוהו ובוהו’ – המשך הבריאה, “ויאמר א-להים: יהי אור” לא חדר לתוך תפיסת עולמם של יוצרי הסדרה המוכשרים והחכמים כל כך, שהמקרא וחיפוש שורשיו בארץ, כן חשוב להם מאד.
ארבע גאולות ותהליך הגאולה
האם יש סתירה (כפי שרבים מדמים) בין גאולה בבת אחת, לבין תהליך גאולה מתמשך, שיש בו מעלות ומורדות, משברים וייסורים? יציאת מצרים מלמדת אותנו שאין כל סתירה. בחצי הלילה פסח מצרים התרחש מהפך של רגע אחד.
הוויה פעילה וקיומית במקרא – פירושו הלשוני של שם ה’
שנים רבות מעסיקה אותי השאלה מה משמעותו המקורית של השורש ה.ו.י. ושל קרובו ה.י.י., מהן ההסתעפויות של שני השורשים האלה ומה הקשר ביניהם, וכמובן, מהו הפירוש הלשוני של שם ה’, שנכתב כצורת עתיד של פעלים משורשים אלה.
‘Zakhor’ And ‘Shamor’ Were Uttered As One Word
In comparing the language of the Ten Commandments as they appear in Sefer Shemot and as they appear in Sefer Devarim, we find only a few slight differences, except for the mitzvah of Shabbat where the differences are very clear. The principal difference is not the introductory word – ‘shamor’ or ‘zakhor’ – (despite the fact that we interpret ‘zakhor’ as referring to the positive mitzvot of Shabbat, and ‘shamor’ as indicating that we should be careful not to transgress the negative mitzvot), since the clause ‘to keep it holy’ is the same in both cases, as is the prohibition to perform ‘any melakha’. The main difference lies rather in the reasons presented for the mitzvah of Shabbat. In each case the reason is stated absolutely, as though it represents the sole basis for the holiness of Shabbat and its prohibitions
האמת והשלום (מקוצר וערוך)
בנבואתו של זכריה על ירושלים הצירוף הנבואי המיוחד של ‘אמת ושלום’ כמו ‘משפט וצדקה’ מעלה שאלה עקרונית – איך אפשר לחבר כך את דרישת האמת עם תביעות השלום, ואת המשפט עם הצדקה?
הצעת חלופה לחוק טל
צה”ל אינו ערוך לשילוב מסיבי של רבבות חרדים, בני ישיבות, ואם יחליטו פתאום להתגייס בהמוניהם בתנאים שהם יציבו, הוויכוחים האחרונים על הנשים ועל דמות הצבא והחברה, יתגמדו מול השבר הצפוי.
ראשי הישיבות החרדים אינם ערוכים לשירות צבאי של תלמידיהם אפילו במתכונת הסדר, או ‘שחר’, והנח”ל החרדי מתאים רק לחלק קטן מהציבור הזה.
פיקוד העורף זקוק לתגבור רציני, בתנאים של מלחמות עתידיות, ואף של אסונות טבע גדולים.
החרדים מוכיחים את עצמם בזק”א ובהצלה, והציבור הישראלי יודע להעריך את תרומתם.
להלן ההצעה